De basis voor een marketingplan

Aan de basis van ieder marketingplan staat het bedrijf of product centraal.
Start bij het bedrijf of het product zelf. Wat zijn de sterkte en/of zwakke punten van het bedrijf of het product? Een goed marketingplan begint altijd met een uitgebreid interne analyse. Hier worden zoals al eerder aangegeven de sterke maar ook de zwakke punten van het bedrijf duidelijk. Op welke manier positioneert het merk of bedrijf zich, dit is een belangrijk element voor de externe analyse, door je ‘eigen’ bedrijf goed te analyseren weet je op welke manier deze zich positioneert en welke doelgroepen het aanspreekt.

Modellen die behoren tot de interne analyse
Sterkten en Zwakten analyse (SW van de SWOT-analyse)
Marketingmix (5 p’s)
Het vijfkrachtenmodel van Porter
Domeinafbakening van Abell
Groeistrategieën van Ansoff

Externe analyse
Een stap verder is het analyseren van de markt waarin je bedrijf of het product opereert.
Wie zijn de concurrenten en wat zijn de sterke en zwakke punten van deze concurrent?
In de interne analyse wordt bepaald wie de doelgroep van het bedrijf of het product is, door dit uitvoerig te beschrijven is het mogelijk om de demografische gegevens over deze groep(en) op te sporen, op basis van deze gegevens zijn de marketinginstrumenten af te stemmen.

Modellen die toebehoren bij de externe analyse
Kansen en bedreigingen (opportunities/threats) analyse (OT van SWOT Analyse)
DESTEP analyse
– Concurrentieanalyse
– Bedrijfstakanalyse

Confrontatiematrix
Door de uitkomsten van de interne en externe analyse tegenover elkaar te zetten kun je als marketeer achterhalen waar de kansen liggen. Dit vormt de basis voor een marketingstrategie.

Plaats een reactie